fredag 21 januari 2011

Massor av kapital!

Börsens ökning 2011 är nu utraderad, lite tråkigt kan tyckas men med tanke på lön om fyra dagar är det lägligt!

Mina aktieköp denna månad kommer nu bli betydligt större än jag räknat med. Har 2000 kr kvar från decemberlönen samt en lön på 21 000 på väg. 10 000 till 12 000 av lön skall investeras vilket då blir 12- 14 000 kr.
Utöver det har jag lyckats frigöra ytterliggare 45 000 kr! Vidare planerar jag som tidigare skrivits att göra mig av med Ericsson. Mitt tålamod med detta företag är slut. Jag rekommenderar behåll (räkna med att den kommer gå bra när jag säljer!). Ericsson bör med nuvarande kurs inbringa ungefär 17 000 kr.

Total skall jag handla för 74 000 kr. 57 000 kr är nytt sparat kapital.


SSAB - 30 000 (bestämt mig)
Atlas Copco - 30 000 (högst osäker på denna)
Etrion - 14 000 (vaklar)

eller

SSAB 20 000
Atlas Copco 20 000
Etrion 17 000
xxxx 17 000

SSAB tror jag starkt på under 2011, finner även visst stöd för detta från analytikerkåren. SSAB ska köpas!
Atlas Copco är ett stabilt bolag som finns på tillväxtmarknader, vaklar dock här. Dels känner jag att det blir mycket exponering mot verkstad. Verkstad och stål går hand i hand. Svårt!

Vad gäller Etrion har Guldbyxan skrivit ett bra inlägg om detta solenergibolag (länk finns under "Andra Bloggar". Det som talar mot köp är att tåget redan lämnat perrongen, 41,47% redan 2011 vågar man hoppa på? Tror företaget har potential, 25% ägs av familjen Lundin som framgångsrikt driver Lundin Petroleum och Lundin Mining.

Är bekymrad över att jag har för mycket pengar att shoppa med... Kanske skulle låta Ericsson ligga kvar?

Som ni förstår är min hjärna något mer rörig än vanligt
Bara att öka inläsningstakten och grubbla vidare!

Släng gärna in några tips med intressanta bolag NI tror på 2011!!!

5 kommentarer:

  1. Bra att du fimpar Ericsson, jag hade också gjort det.

    Etrion har stigit en del precis som du säger, men efter en rekyl känns det som om aktien har stabiliserat sig skapligt runt 6.50. Men den kan ju fortsätta ned ett litet tag till, det finns ju inga garantier. Jag kommer dock behålla mina. Varje gång som det kommer en positiv nyhet så rusar Etrion på börsen, och det ligger en hel del sådana i pipeline (färdigställande av solkraftsparker, expansion till andra länder etc).

    Atlas Copco kommer jag behålla, är dock lite osäker på om jag skulle öka i nuläget. Men det beror mest på att jag vill fortsätta att diversifiera min portfölj efter att jag stärkt mina positioner i Skanska när lönen kommer. Jag tycker att Softronic (bra direktavkastning, stor uppsida) känns väldigt intressant, och så tror jag att H&M är köpvärd nu (vilket den i och för sig har varit i 20 år).

    SvaraRadera
  2. Tja väktarn,

    I all välmening.

    Börsen är dyr nu och de bolagen du planernar köp i ser jag som extremt dyra. I alla fall Atlas Copco. SSAB är ett knepigt bolag som inte leverar, du kan ha ett litet bet där men gå inte in så tungt.

    Softronic har jag ägt mycket i men tog hem vinst nu i och med att bolaget står inför att försöka införliva modul1 => ökad risk. Säkert ett bra köp på några års sikt dock. Köp när kursen faller under 7.5 och fyll på med mer när utdelningen avskiljs?

    H&M är den enda svenska aktien som jag äger nu. Forward P/E 16 och direktavkastning på ca 4% i kombination med bolagets historik gör att jag tycker det är ett ok köp.

    Etrion har jag inte koll på, men är du osäker så satsa inte.

    Jag tycker du kunde sätta in lite pengar i t.ex Skagen Global. Svenska kronan är stark nu och du får billiga vinster för de pengarna.

    /Whimsical

    SvaraRadera
  3. Blackpearl är min största del och jag tror den kommer gå mycket starkt närmaste månaderna...

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha för goda råd!
    Atlas Copco kommer jag på grund av era råd avstå att köpa. SSAB kör jag på enligt planen.

    Istället för Atlas Copco köper jag nog ABB.

    Hur det blir med Etrion låter jag vara osagt, möjligen behåller jag Ericsson, rapporten kommer imorgon tisdag. Beroende på den switchar jag kanske mitt ericsson innehav mot Etrion trots den relativt höga kursen.

    Återigen kul med feedback och stort tack!

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag tillhör den försiktiga typen skulle inte jag köpa enbart 2 aktier med så stort belopp vid ett tillfälle. Jag tittar också på utdelningar. Kanske ha en mindre buffert i något annat och då inte i enbart aktier....
    Tips!

    SvaraRadera